Lev livet helt

Jeg har møtt mange mennesker i min praksis som terapeut. Noen av dem visste at de snart skulle dø..

Min behandling var da lindrende og alltid et supplement til konvensjonell behandling. Min jobb er å øke livskvaliteten i den tiden som er igjen.

I samtale med disse pasientene var det noen ting som gikk igjen. Verdifulle betraktninger fra noen som går foran oss på veien. Det har vært tankevekkende for meg . Jeg tenker annerledes om livet mitt og hvordan jeg vil leve det. Vi trenger kanskje ikke bli dødssyke for å gjøre endringer? Det er naturlig at mennesker utvikler seg og vokser når de nærmer seg og tenker over sin egen død. Man skal aldri undervurdere et menneskes mulighet for utvikling. Vi reagerer alle forskjellig på vissheten om at vi skal dø. Anger, redsel, sinne, benektelse, er noen av følelsene som kan komme opp. Hvis man spør hva de ville gjort annerledes og hva de angrer på, så svarer de omtrent likt.

I Østen har de et ordtak som sier » Vis meg hvordan du puster og jeg skal fortelle deg hvordan du lever». Her i Vesten har vi hittil ikke lagt så mye vekt på viktigheten av riktig pusteteknikk. Jeg syns selv det har vært ganske irriterende når noen har bedt meg puste annerledes enn jeg gjør. Pust er ganske personlig. Jeg vet at jeg i perioder puster veldig overfladisk, særlig når det er mye som skjer. Gjennom de siste årene med yoga, mindfulness og meditasjon har jeg lært at pusten er helt essensiell. Alt begynner og slutter med pusten, bokstavelig talt. Så nå har jeg blitt en av de irriterende folka som ber deg huske å puste.

På fjellet er luften full av negative ioner – det er skikkelig bra, selv om det ikke høres sånn ut. Det er derfor vi liker fjelluft så godt. Her er jeg på «mitt fjell» i Rauland.

Vi kan påvirke livet vårt gjennom å lære oss å puste riktig. Pusten er den eneste kroppsfunksjonen som både er autonom (ikke viljestyrt) og viljestyrt. Rolig, dyp pust gjør oss avslappet og hjelper oss å stresse ned. Når vi puster rolig lurer vi hjernen til å tro at alt er i orden. Hvis jeg sitter i bilkø og har veldig dårlig tid passer jeg på å puste rolig og dypt. Hvis det likevel ikke er noe jeg kan gjøre for å komme fortere frem, så er det jo egentlig bare å slappe av. Det er bra for hjertet mitt og jeg kan spare stresshormonene til jeg virkelig trenger dem. For hvis det er noe som gjør oss slitne, så er det å gå med et unaturlig høyt nivå av stresshormoner i blodet.

Vi puster generelt veldig bra når vi er ute i naturen og beveger oss.